Menu Zamknij

Home Staging czyli jak znacząco podnieść wartość nieruchomości bez dużych nakładów

Dziś wszędzie widzimy zdjęcia pięknych wnętrz: na stronach błyszczących magazynów, w Internecie, w mediach społecznościowych, czy na kanałach typu HGTV. Nim zdecydujesz się wynająć mieszkanie warto poświęcić czas, lub zaangażować profesjonalnego home stagera, który zadba by dom spełniał oczekiwania potencjalnych klientów. Według badań National Association of Realtors prowadzonych w USA ponad 30% osób zainteresowanych nieruchomością było gotowych zapłacić więcej po wprowadzeniu zmian aranżacyjnych. Według badań przeprowadzonych przez naukowca Sandy’ego Bonda z Curtin University of Technology, Feng Shui (czynność polegająca na aranżacji układu domu i mebli, aby zrobić miejsce dla przepływu energii) ma pozytywny wpływ na cenę nieruchomości.  Jeśli nie wiesz jak zaaranżować mieszkanie, nie wiesz, co to jest home staging to trafiłeś we właściwe miejsce.

Na co zwraca uwagę klient?

Z pewnością w pierwszej kolejności uwagę przyciąga cena. Jednak drugim elementem są dobrej jakości zdjęcia, na których widać ciekawie zaaranżowane wnętrza. I to właśnie należy do zadań home stagera.

Profesjonalne przygotowanie nieruchomości pod sprzedaż, lub wynajem określa się z języka angielskiego jako home staging. Usługi tego rodzaju są bardzo popularne w Stanach Zjednoczonych oraz w krajach zachodniej Europy. Coraz większym powodzeniem cieszą się w Polsce. Dlaczego niektóre lokale tak trudno się wynajmują, lub sprzedają? Wśród głównych przyczyn braku zainteresowania znajdują się: nadmierne nagromadzenie przedmiotów i mebli – zagracenie oraz zbyt wiele osobistych przedmiotów właściciela lokalu (typu ubrania, pamiątki), mało funkcjonalne rozmieszczenie sprzętów i wnętrza niesprawiające wrażenia przytulnych, stare, mało atrakcyjne wizualnie elementy wnętrz. Klientów odstręcza także  kurz, brud, pajęczyny zabrudzone, niepomalowane ściany czy wreszcie nieatrakcyjne wizualnie zdjęcia.

Home – stager po polsku

Krótka historia tej profesji w naszym kraju sprawiła, że nie ma polskiego odpowiednika dla nazwy „home-staging”. Kim zatem jest home stager? To osoba, która zna się na architekturze wnętrz, ich stylizacji oraz doskonale orientuje się w trendach panujących na rynku wnętrzarskim oraz nieruchomości. Dzięki temu przygotowując nieruchomość do sprzedaży lub wynajmu, potrafi tak wyeksponować zalety mieszkania, aby jego minusy zeszły na drugi plan. W efekcie wnętrza będą prezentować się efektownie zarówno na zdjęciach, jak i podczas wizyt potencjalnych klientów – a to przekłada się na udaną transakcję. Z badań przeprowadzonych na rynku amerykańskim wynika, że zastosowanie home stagingu wpływa przeciętnie na 10% wzrostu wartości nieruchomości, a czas jej sprzedaży, bądź najmu skraca się o około 40%.

Co dokładnie robi home-stager?

Zadaniem takiego fachowca jest wprowadzenie w lokalu takich zmian, aby wnętrze wyglądało estetycznie, przestronnie i funkcjonalnie. Zakres prac ustalany jest indywidualnie pomiędzy właścicielem nieruchomości a specjalistą od home stagingu, lub firmą zarządzająca najmem.

Prace obejmują: uporządkowanie mieszkania lub domu, odświeżenie ścian, naprawę wskazanych usterek, usunięcie lub wymianę niektórych mebli, dobór i kupno elementów dekoracyjnych. Jeśli zdecydujemy się na kompleksową usługę, home stager zajmie się także zamawianiem i przypilnowaniem dostaw potrzebnych dekoracji oraz nadzorem nad pracami zleconymi fachowcom. Na koniec zadba także o przeprowadzenie profesjonalnej sesji fotograficznej.

Home-staging jako element zarządzania najmem

Home-staging jest dostępny jako niezależna usługa najczęściej świadczona przez dekoratorów wnętrz. Jednak są także firmy, które kompleksowo podchodzą do tematu – firmy zarządzające najmem. W przypadku zlecenia opieki nad mieszkaniem, firma zarządcza przygotuje dla właściciela raport zawierający informacje o tym co należy zmienić w mieszkaniu, aby osiągnęło ono maksymalną stopę zwrotu.

„Zarzadzanie najmem to nie tylko wynajęcie mieszkania i kwestie formalno-prawne. Czasem niewielkie zmiany aranżacyjne przekładają się na zdecydowanie większe zainteresowanie ze strony potencjalnych najemców i szybsze wynajęcie mieszkania. Odpowiednio dobrane dodatki, czy świeże kwiaty w mieszkaniu mogą być jedną z lepszych inwestycji” mówi Piotr Tadeusz, dyrektor ds. administracyjnych Agencji Inwestycyjnej, zajmującej się zarządzaniem najmem.

Dlaczego to się opłaca?

Skorzystanie z usług profesjonalistów przekłada się na szybsze wynajęcie, lub sprzedaż nieruchomości. W pierwszej kolejności oszczędzamy więc na opłatach, które musielibyśmy ponosić gdyby lokal na siebie nie zarabiał. Drugą kwestią jest to, że znacznie częściej osoby korzystające z profesjonalnych usług firm zarządzających nie muszą obniżać ceny lokalu. Dobrze przygotowane wnętrze samo się obroni. Warto rozważyć takie usługi, gdyż  ludzie kupują oczami, patrzą całościowo. Zakochują się w miejscu od pierwszego wejrzenia i są gotowi zapłacić więcej niż średnia jeśli lokal spełnia ich oczekiwania.